Thursday, October 9, 2008

pada suatu ari....

dalam keadaan aku terbaring...tetibe aku teringat kesah2 zaman aku skolah dulu...kesah ini berlaku kalo tak silap aku time aku form 4...setelah aku ditendang keluar oleh sekolah agama disebabkan kebangangan aku mendalami ilmu bahasa arab(aku benci bahasa arab, aku heran cane org lain boleh terer nak mampus sampai boleh cakap bahasa arab macam air coke yang mengalir masuk dalam tekak aku)...aku dimasukkan ke sekolah dato' sheikh ahmad yang sampai ke ari ni aku iktirafkan sebagai sekolah paling best aku penah masuk...hehehe...alkisahnya ada la satu ari ni...segerombolan perokok2 tegar sekolah aku dalam perjalanan menuju ke tempat suci bagi para perokok di sekolah aku iaitu di tandas paling hujung di blok kelas yang paling nun jauh di sana dalam halaman sekolah aku tu...setibanya di tandas...masing2 mengeluarkan senjata masing2 iaitu sebatang rokok dan pemetik api yang hanya seorang saja yang bawak...yang len semua kecut perut nak bawak...takut2 kalo azizan(cikgu disiplin) cek kang kantoi bagai nangka busuk yang jatuh ke tanah...dengan penuh bergaya masing2 menyalakan rokok masing2.

"ramai pulak geng kita isap rokok arini eh??"salah seorang memberku bersuara

"tu pasal...mau kantoi ni naya sekoq2"seorang lagi bersuara dalam loghat negeri aku

yang lain hanya mampu ketawa seperti orang2 kaya ketawa...tak mampu membalas apa yang diperkatakan oleh memberku yang seorang tu...lalu sesi menghisap rokok berjalan dengan penuh nikmatnya...muke masing2 penuh kool menyedut dan menghembus asap rokok bagai berada di syurga...dalam keadaan penuh kenikmatan tu...tiba2 terdengar bunyi tapak kaki yang sememangnya digeruni oleh para2 perokok tegar seperti kami...sangkaan kami tepat..sergahan azizan bagai guruh halilintar yang merentap sanubari kami...dengan pantas kami membuang rokok tu...tapi apakan daya...takdir penentu segalanya...belum sempat kami buang jauh2...azizan sudah berada di depan pintu tempat suci kami...yang mampu kami buat dalam masa sesingkat itu adalah sekadar menjatuhkan rokok yang berada di jari2 tough kami dan yang malangnya semua rokok jatuh berdekatan kaki masing2...haih...apelah nasib

"angpa semua isap rokok kat sini kan!!??"penuh amarah beliau menanyakan soalan itu.

"manada cikgu..kami tak pegang rokok pun.."padahal rokok sume kat tepi kaki masing2..buat pengetahuan semua...sekolah aku lagi tak dapat tangkap perokok yang mempunyai rokok kat tangan...lagi tu tak bersalah...

"hah!ang mat!ang jangan cuba nak bohong aku..time aku kat pintu ni aku nampak ang dok pegang rokok"mat dalam cite ni sudah meninggal dunia..alfatihah untuk mat...

'ish...manada cikgu!saya dok rilek pisang kat sini ja" penuh semangat mat menjawab...

padahal time tu asap berkepul2 macam awan da kat tandas tu...api rokok pun dok bernyala lagi kat tepi kaki masing...haih...sian cikgu tu...dia takleh nak tangkap kami yang sembilan orang lagi ni...mat sorang je yang kantoi...kami masing2 berdukacita diatas kekantoian mat...aku kekadang heran ngan mat ni...kalo ade 20 orang dalam tandas tu isap rokok...macam mana skali pun...mesti dia sorang ja yang kantoi...kalo dok isap rokok sensorang pun...kantoi gak...pelik aku ngan nasib mat tu...

setelah pertengkaran mulut yang berlaku antara azizan dengan mat selesai...azizan menuju ke mat lalu merangkul lengan mat dengan penuh manja untuk dibawa ke muka pengadilan...kitorang masing2 tunduk penuh dukacita walhal dalam ati masing2 lega tak kena cekup...bahaya wooo...silap aribulan nampak lak muka mak aku datang skolah pehtu dok mintak maap kat azizan tu...time balik rumah pulak...paham2 je laa...ada DON tengah tunggu dengan penuh rakus kat umah tu...takleh kantoi...risikonya terlampau tinggi...tak sanggup untuk aku hadapinya...

mata kami masing2 melihat mat dibawa pergi oleh azizan ke biliknya untuk dirotan ntah keberapa kalinya aku da lost count...dulu rajin la dok ingat brapa budak ni kena rotan apa suma tu...apabila masing2 telah pasti yang azizan telah hilang dari pandangan...kami keluar dari tempat suci tu dengan penuh keinsafan, berjanji tidak akan mengulangi lagi perbuatan terlarang tu kat tempat tu lagi...kami harus pantas bertindak mencari tempat suci yang baru...keluar2 je dari pintu tandas tu...kelihatan budak2 junior yang aku rasa suma yang kat blok tu berkumpul kat depan tandas tu...aku toleh ke belakang...lalu aku terlihat asap2 yang terhasil dari senjata kami sepoi2 bahase keluar dari pintu tandas tu...mmg macam tandas terbakar aku tengok...memang peparu jin member2 aku nih...

"hah!apa lagi...tepok laa!!!"memberku suruh budak2 junior tepuk tangan untuk meraikan ketidakkantoian kami tu.

dengan penuh bangga kami berjalan melepasi himpunan2 manusia yang bersesak2 di depan tandas untuk melihat aksi azizan...aku pulak dok terpikir...kematu pulak la buntut mat kene rotan...saba je la mat...da nasib hang...;P

ps:alfatihah untuk arwah ahmad nasrul...tanpa beliau tiadalah cerita ini...alfatihah

3 comments:

demang said...

hahaha..kite same fail bahase arab..aku dapat e..ustazah tue bengang giler...

p/s:katekan xnak pada rokok..katekan nak pade "rokok" demang..sekian..hehhehehe

alepzuhri said...

hahahaha
"rokok" demang tu agak merbahaya bagi kaum2 bukan sejenis
boleh mendatangkan kebuntingan
hahaha

pendang said...

fuck aliffff..........
g cium la kau...